توری فایبرگلاس در بتن چه کاربردی دارد؟

با توجه با اینکه کشور ایران وارد کننده توری فایبرگلاس می باشد. سایت توری مرجع تخصص توری فایبرگلاس در ایران می باشد، با مراجعه به این سایت می توان با انواع توری های فایبرگلاس و کاربرد آنها آشنا شد.

امروزه در ساختمان سازه های به روز و جدید برای بالا رفتن سرعت ساخت و ساز و همچنین برای بالا رفتن کیفیت کار ساختمان سازی از توری استفاده میشود، همچنین این توری ها برای بالا رفتن استحکام سازه نیز بسیار تاثیر گذار هستند. مش فایبرگلاس یکی از مصالح جدید ساختمانی است که در صنعت ساختمان‌سازی جایگاه و یژه‌ای پیدا کرده است.

بتن الیافی

بتن معمولی از آب، سنگدانه‌ها و سیمان تشکیل شده است اما بتن الیافی به بتنی گفته می شود که علاوه بر این مواد تشکیل دهنده اصلی، حاوی مقادیر معینی الیاف مسلح کننده هستند. الیاف‌ مسلح کننده می تواند فولادی، پلی پروپیلن (pp)، کربن، شیشه باشد که الیاف شیشه جزء رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع الیاف مورد استفاده در بتن الیافی می باشد.

الیاف مسلح کننده مورد استفاده در بتن الیافی نسبت به نوع مواداولیه و شکل هندسی، تاثیر متفاوتی بر عملکرد بتن دارند. بنابراین نوع الیاف، بنا بر نوع کاربرد مورد نظر تعیین می‌گردد. این نوع از بتن‌ها به مراتب از مقاومت و عملکرد بالاتری نسبت به بتن‌های معمولی برخوردارند.

مقایسه بتن الیافی با بتن معمولی

همانطور که می دانیم بتن معمولی با وجود اینکه با تقویت کنند‌هایی چون آرماتورهای فولادی به منظور افزایش مقاومت کششی، برشی و خمشی در بتن تعبیه می‌شود ولی دارای مقاومت فشاری بالا و مقاومت کششی بسیار کم است و نمی‌تواند به طور عام تمام سطوح بتنی را پوشش دهد.

همچنین بتن ذاتا تحت تاثیر شرایط محیطی قرار دارد و ممکن است بارها و بارها مورد تهاجم قرار بگیرد و آسیب ببیند. بنابراین با ایده پراکندگی الیاف مسلح کننده در سطح بتن، می‌توان علاوه بر افزایش مقاومت، از آسیب‌ها و ترک‌خوردگی بتن جلوگیری نمود و در نهایت از بتنی با طول عمر بیشتر نسبت به بتن مسلح معمولی بهره مند شد. بنابراین با گذشت زمان ساخت بتن‌های تقویت شده با الیاف گسترش یافت.

به طور کلی مکانیزم بتن الیافی به گونه‌ای است که با ایجاد پیوند محکم بین بتن و الیاف، از ترک‌خوردگی‌های ناشی از انقباض، ترک‌خوردگی‌های سنین اولیه و یا آسیب‌های ناشی از چرخه ذوب و یخ و… جلوگیری می‌کند.

علاوه براین، الیاف نسبت به میلگردهای فولادی از مشخصات مکانیکی (مدول الاستیسیته، مقاومت کششی، ضریب انبساط حرارتی و…) بهتری برخوردار است. بنابراین بتن‌های الیافی عملکرد بهتری را نسبت به بتن‌های معمولی ارائه می‌دهند.

مزایای توری فایبرگلاس بتن

بتن تقویت شده با الیاف شیشه ای به دلیل کاهش زمان ساخت و هزینه های نیروی کار، علاقه فزاینده ای را در بین جامعه بتن به دست آورده است. علاوه بر مسائل مربوط به هزینه، مسائل کیفیت برای ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است و بتن الیافی نیز این الزامات را برآورده می کند.

بتن به خودی خود فاقد استحکام کششی بوده و مستعد ترک خوردن است اما وجود الیاف در بتن می‌تواند استحکام کششی را بهبود بخشد و ترک‌خوردگی را در سازه‌های بتنی کنترل کند که اغلب ناشی از انقباض پلاستیک و خشک شدن انقباض است. برخی از انواع الیاف نیز برای مقاوم‌تر ساختن بتن در برابر سایش، ضربه و شکستگی استفاده می‌شوند.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم استفاده از الیاف شیشه ای در بتن یا به اصطلاح بتن مسلح شده در مقایسه با بتن معمولی که با آرماتور تقویت شده مزایای بیشتر داشته و توجه مهندسین عمران را به خود جلب کرده است. همانطور که پیشتر گفتنم برای دریافت اطلاعات تخصصی د رمورد توری الیاف شیشه ای می توان به سایت مراجعه کرد.

۴.۵ امتیاز
توری فایبرگلاس در بتن چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *